051 3894 5808
0915 435 6018
دهکده وب
طراحی سایت » معرفی کسب و کارهای موفق » دلایل موفقیت دیجی کالا
دلایل موفقیت دیجی کالا
معرفی کسب و کارهای موفق 12 می 2019

دلایل موفقیت دیجی کالا

پرستو بخشی پرستو بخشی

دلایل موفقیت دیجی کالا

یکی از موفق ترین استارت اپ های ایران در دهه ی اخیر سایت دیجی کالا بوده است . به طوری که به جرئت می توان گفت این سایت بزرگ‌ ترین خرده‌ فروشی اینترنتی خاورمیانه است .

اقایان محمدی در سال 1384 تصمیم راه اندازی این وب سایت گرفتند و در سال 85 این برند با نام فعلی ” دیجی کالا ” پایه گذاری گردید .

مدیران این پروژه با این هدف اولین گروه محصولی خود را انتخاب و شروع به فعالیت کردند . اولین گروه محصولی این فروشگاه موبایل و دوربین های عکاسی دیجیتالی بود . در ابتدا این تیم متشکل بود از 7 نفر به صورت زیر بود :

  • 2 مدیر
  • 2 نفر متخصص تولید محتوا
  • 1 حسابدار
  • 1 مسئول فروش
  • 1 پیک

اولین محیط اداری ان ها در یک اپارتمان که ان هم متعلق به برادر بزرگ ترشان بود شکل گرفت . با تلاش و پشت کار فراوانشان توانستند در چند ماه اول چندین سفارش از جانب مشتریان خود دریافت کنند . این گونه بود که بازدید این وب سایت هر روزه افزایش پیدا می کرد و به همان میزان نیز قابلیت های فروش این سایت افزایش و گسترش یافت .

در طی زمان سبد کالا این فروشگاه گسترش یافت تا این که امروزه تمامی کالا های دیجیتال را پوشش می دهد . در کنار این افزایش تنوع محصولی، تقویت تیم تولید محتوا و بازاریابی، اضافه کردن زیر ساخت های تجارت الکترونیک به سایت و به روز رسانی ان باعث پیشرفت دوچندان ان ها شد .

دیجی کالا

جرقه ی خلق دیجی کالا

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید این ایده ی بزرگ و موفق طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا چگونه توسط دو مدیر خلاق و کار افرینش شکل گرفت .

داستان از این قرار بوده است که این دو برادر دوقلو که حمید و سعید محمدی نام داشتند در سال 1384 بعد از فارق التحصیل شدن به عکاسی دیجیتال علاقه مند شدند . ان ها که به صورت خیلی جدی این موضوع را دنبال می کردند متوجه شدند اطلاعات فنی زیادی در این زمینه برای کمک کردن به ان ها در تصمیم گری بهتر وجود ندارد . ان ها در اینترنت به دنبال هر گونه اطلاعاتی از فعالیت عکاسی دیجیتال و همچنین دوربین های دیجیتال بودند .

سر انجام در یک سایت خارجی که در زمینه ی عکاسی دیجیتال فعالیت می کردند اشنا شدند . بعد از مطالعه ی نقد و برسی های انواع دوربین ها اطلاعاتی که می خواستند را به دست اوردند و دوربین مد نظر خود را از بازار جمهوری تهران خریداری کردند . اما اصل ماجرا از چند روز بعد از ان شروع شد که برادارن محمدی متوجه یک موضوع بسیار ناخوشایند در مورد محصول تازه خریداری شده ی خود شدند .

ان ها متوجه شدند که لنز دوربین ان ها دست دوم و از قبل تعمیر شده است . این موضوع باعث ایجاد یک حس ناخوشایند از تجربه ی خرید سنتی و نبود اطلاعات کافی از محصول برای ان ها شد . اما ان ها این اتفاق را یک فرصت شمردند و به دنبال راه حلی برای این موضوع شدند که افراد دیگری چنین اتفاقی را در خرید تجربه نکند . بعد از این اتفاق ان ها شروع به گسترش دانش خود در زمینه ی تجارت الکترونیک کردند .

همین اتفاق جرقه ی شکل گیری ایده ی راه اندازی وبگاه‌ فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران با نام دیجی کالا شد .

مهم ترین هدف ساخت فروشگاه

این دو مدیر برند تجاری معروف و محبوب کشورمان مهم ترین هدف خود را از خلق این ایده این چنین بازگو می کنند :

ما می خواستیم تا مشتریان و کاربران یک حس متفاوتی را از خرید تجربه کنند . این که ان ها در کنار خریدشان، سطح اطلاعاتشان نیز افزایش پیدا کند . قصد داشتن تا شرایط را به گونه ای طراحی کنند تا مشتریان همواره مانند یک متخصص بتوانند کالا ها را بررسی کنند و هم به شیوه درست، اصولی و امروزی خریداری کنند .

دیجی کالا

برسی صفات دیجی کالا

  • حساسیت شدید بر روی مدیریت سیستم
  • انتقال شخصیت مدیران در ساختار سیستم
  • تحویل محصولات با کیفیت
  • مقرون به صرفه بودن
  • مشاوره دادن به مشتریان
  • تنوع محصولی بالا

حساسیت شدید بر روی مدیریت سیستم

این حساسیت را می توان در تمام استراتژی های بازاریابی دیجی کالا مشاهده و لمس کرد . این خودش عامل بسیار مهمی در زمینه ی موفقیت این برند تجاری بوده است .

انتقال شخصیت مدیران در ساختار سیستم

شخصیت سعید و حمید محمدی به خوبی در ساختار دیجی کالا انتقال یافته است اما باید بدانید که اصول برند سازی خاصی در آن پیاده سازی نشده است .

تحویل محصولات با کیفیت

برند دیجی کالا کاری که تا به امروزه انجام داده است این بوده که نیاز مخاطبن و مشتریان را برسی کرده است و بر این اساس محصولات خوب و با اصالتی را به ان ها تحویل داده است . یک نکته ی بسیار مهم در مورد این برند تجاری این است که حساسیت شدیدی بر روی کیفیت و اصل بودن کالا وجود دارد .

دیجی کالا

مقرون به صرفه بودن

در ابتدای کار دیجی کالا نسبت به دیگر بازار ها به ارائه ی محصولات مقرون به صرفه مشغول بود . اما امروزه در برخی از جا ها می‌ شنویم که دیجی کالا دیگر مانند قبل، ارزان تر از بازار های سنتی نیست و حتی در صنعت موبایل که صنعت تخصصی دیجی کالاست برخی مواقع این موضوع رد می شود .

مشاوره دادن به مشتریان

شاید بتوان گفت یکی از جذاب ترین ویژگی های این برند شخصیت مشاوره ای آن است . همان طور که در بخش ” مهم ترین هدف ساخت فروشگاه دیجی کالا ” گفته شد این دو برادر برای این که دیگران تجربه ی ناخوشایندی که از خرید سنتی خود داشته اند را تجربه نکنند بر روی این موضوع پا فشاری کرده اند . زیرا خود انان نیز از نبود اطلاعات کافی درگیر چنین تجربه ی تلخی شدند .

بدین جهت تصمیم گرفتند تا وب سایتی ایجاد کنند که علاوه بر فروش محصول اطلاعات جامعی در ختیار کاربر قرار دهد و مخاطب با اطمینان از سلامت و کیفیت محصول آن را از طریق اینترنت خریداری کرده و در روز مشخص تحویل بگیرد .

این موضوعی به قدری کمک کننده و برای کاربران رضایت بخش بوده است که حتی در مواردی، برخی کاربران که قصد خرید از بازار سنتی را داشتند تحقیقات خود را از روی این ب سایت تکمیل کرده اند .

تنوع محصولی بالا

یکی از بارز ترین ویژگی های این برند تجاری قرار دادن طیف وسیعی از تنوع محصولی در وب سایت خود است .

دیجی کالا

برند سازی و مفهوم دیجی کالا

طبق گفته ی این دو برادر مفهوم اصلی دیجی کالا یعنی ” خرید دیجیتال ” و نه ” کالای دیجیتال ” . زیرا کالا هایی که در سبد خرید این وب سایت بزرگ وجود دارد تنها محصولات دیجیتال نیستند و کالا هایی مانند خودرو نیز وجود دارد .

لازم است که بدانید برند سازی در اصل وعده ای است که برند به مخاطبین خود ارائه می‌ دهد و به آن ها عمل می‌ نماید . اصلی ترین وعده های دیجی کالا عبارت اند از :

  • ارسال سریع
  • ضمانت بهترین قیمت
  • تضمین اصل بودن کالا

یک نکته ی بسیار مهم همیشه در مورد برند سازی وجود دارد ان هم این است که نام برند تجاری باید با موضوغ فعالیت کسب و کار مرتبط باشد . در این صورت است که در ذهن کاربران و مخاطبینش ثبت می شود و به سرعت پیشرفت می کند . دیجی کالا در شروع با محصولات دیجیتال شروع کرد و کالای دیجیتال که ماهیت این برند را می‌ساخت، با نام این برند کاملا همگرا بود . اما به مرور زمان و با گسترش تنوع محصولات خود و این که دیگر عرضه کننده محصولات دیجیتال نبود مفهوم برند خود را تغییر داد .

در یک مصاحبه اعلام کرد که مفهوم برند دیجی کالا از ” کالای دیجیتال ” به ” خرید دیجیتال ” تغییر کرده است .

دیجی کالا

تجربه فروش چند هفته بعد از تاسیس شرکت

ان زمان که دو برادر محمدی وب سایت و شرکت خود را راه اندازی کردند فضای وب فارسی دچار کمبود محتوای با کیفیت و غنی بود . اما دیجی کالا دوباره از این فرصت استفاده کرد تا به قول معروف خودی نشان دهد . ان ها با استفاده از تولید محتوا خوب ان هم در زمینه ای که کمتر کسی راجب به ان اطلاعات کافی را داشت سعی در کسب رتبه های بالای نتایج جست و جوی گوگل داشتند .

ان ها در بر تولید محتوا در زمینه ی گجت‌ های دیجیتال تمرکز کردند و به سرعت به رتبه های بالای گوگل دست یافتند و همین موضوع باعث شد تا ان ها پس از چند هفته بعد از تاسیس شرکت اولید تجربه ی خرید خود را داشته باشند . بعد از این اتفاق تولید محتوای با کیفیت ارزش ویژه ای نزد دیجی کالا داشت .

به صورتی که این شرکت نوپا تنها اقدام به اضافه کردن محصولاتی در سبد کالایی خود می‌ کرد که محتوایی با کیفیت برای آن تهیه می‌ شد . بدین جهت یک شعار در این تیم شکل گرفت با عنوان ” Content is The King ” اما اتمروزه کمی این شعار تغییر کرده است که به شرح زیر است :

Content is not King, It is the Kingdom

این شعار را می توان بر دیوا های شرکت دیجی کالا همواره مشاهده کرد . با چنین استراتژی و استفاده ی درست از فرصت ها و خلا های موجود در ان زمان این شرکت تازه تاسیس توانست در کمتر از 6 ماه اولین سودهی خود را تجربه کند .

دیجی کالا

دلایل موفقیت فروشگاه از دید مدیران

در جریان اتفاقاتی که در بالا توضیح دادیم، زمانی که از مدیران این شرکت دلایل موفقیتشان را جویا شدند ان ها دلایل و علل موفقیت خود را این گونه عنوان کردند :

  • بهره‌ وری بالای نیروی کار
  • استفاده از بهترین روش‌ ها برای ایجاد تعادل بین تامین کالا و سفارش
  • تغییر شرایط بازار
  • رعایت استاندار های بالای کاری
  • دوری از تجمل و هزینه‌ های اضافی
  • افزایش تدریجی تنوع محصولات دیجیتال در سال‌ های اول

ان گونه خودشان اظهار داشتند یکی از بزرگ ترین چالش های ان ها در ابتدای راه ایجاد و حفظ تعاد تعادل بین تامین کالا و سفارشات ان ها بود . زیرا ان ها در ابتدا تنها یک سرمایه ی 10 میلیونی داشتند و این سرمایه جواب گوی تامین تمام کالا های موجود در تعداد بالا نبود .

از طرفی نوسانات قیمت کالا ها در کشور در مسئله ای مهم بود زیرا برای جلب اطمینان و رضایت مشتریان نیاز بود تا استراتژی را بنا کنند و طبق ان حرکت کنند تا در این زمینه همواره موفق باشند .

دیجی‌ کالا در ابتدا با چشم‌ پوشی از حاشیه‌ ی سود بالا در مقایسه با فروشگاه‌ های آفلاینی که در آن زمان بودند و همچنین تامین نزدیک به ۳۰ درصد از کالا های به فروش گذاشته شده با سرمایه‌ ی موجود، موفق شد تا مشکل تامین کالا ی خود را حل کند . البته باید به این نکته اشاره کنیم که دیجی‌ کالا از روز اول سعی در پوشش طیف گسترده‌ ی محصولات نبود و افزایش دامنه‌ ی محصولات خود را با میزان رشدش هماهنگ کرده بود .

دیجی کالا

سیاست صحیح برقراری تعادل در چرخه تامین و تقاضا

شرکت دیجی کالا سعی بر این داشت تا در چرخه ی تامین و تقاضا تعادلی بر قرار کند تا رضایت هر چه بیشتر مشتریان خود را به دست اورد . به دنبال این خواسته ان ها استراتژی را بنا کردند تا بتوانند به کمک ان به این خواسته دست یابند . بالاخره در سال سوم از فعالیت این شرکت ان ها توانستند با وجود تنوع محصولی بالایی که تا ان زمان ایجاد کرده بودند در این چرخه تعادل را برقرار کنند .

یکی از موضاعاتی که در این زمینه باعث موفقیت ان ها بود، این بود که برخلاف دیگر فروشگاه های اینترنتی از نواسانات دلار پیروی نکردند . همین موضوع باعث جلب رضایت بیشتر مشتریان ان ها شده بود که در نهایت باعث رشد سالیانه‌ ی ۲۰۰ درصدی این شرکت در سال 88 شد .

یکی از مسائلی که ان ها در ابتدای کار خیلی به ان پایبند بودند همین موضوع پیروی نکردن از نوسانات دلار بود که در برخی اوقات ان ها ضرر را به جان می خریدند اما اعتماد و اطمنیان مشتریان خود را جلب کردند . مسئله ی دیگری نیز وجود داشت و ان هم این بود که ان ها در ابتدای کار با سرمایه و نیروی کار کم شروع به فعالیت می کردند . برای مثال در برخی موارد مدیران خودشان به تحویل سفارشات مردمی پرداختند .

ان ها با نیروی کم، سرمایه کم، یک مکان کوچک و قیمت کم و … شروع کردند و با تعیین یک استراتژی هدفمند پله پله کار خود را به شکل امروزی گسترش دادند و موفق شدند . این روند موفقیت ادامه داشت تا بالاخره در سال 90 ان ها یک خدکت جدیدی را به کاربرانشانم ارائه کردند . در سال 90 دیجی کالا از دیجی‌ کالا تی‌ وی ” DigiKala TV ” رو نمایی کرد .

سرمایه‌ گذاری در دیجی کالا

حال بعد از گذشت 5 سال از شروع فعالیت این استارت اپ موفق در ایران و تلاش تلاش فراروان برای رسیدن به یک ثبات مناسب، دیجی کالا درگیر تحولات جدیدی شده بود . تقریبا بعد از 5 سال اول فعالیت این شرکت ان ها توانسته بودند تا تمام گجت‌ های دیجیتال موجود را در سبد کالایی خود قرار دهند . به دنبال این موضوع برخی ها این شرکت را بستر مناسبی برای سرمایه گذاری دیدند و برای این کار نیز اقداماتی انجام دادند . اما مدیران این شرکت ادعا کرده بودند به هیچ گونه سرمایه گذاری نیاز ندارند .

اولین پیشنهاد سرمایه گذاری

اولین پیشنهاد سرمایه گذاری را شرکت Naspers به دیجی کالا داده بود . این پیشنهاد در اواخر سال 1390 به برادران محمدی داده شد و ان ها نیز با این کمپانی چند ملیتی به مذاکره نشستند . این کمپانی چند ملیتی در زمینه‌ ی اینترنت و رسانه فعالیت می‌ کند و مقر اصلی آن در کیپ‌ تاون آفریقای جنوبی واقع است . اما بر اثر اتفاقات سیاسی که در سال‌ های ۹۰ و ۹۱ روی داد، نسپرس تصمیم گرفت تا وارد ایران نشود .

دیجی کالا

سرمایه گذاری سرآوا

هم زمان با سیاست‌ گذاری برای گسترش خدمات و کالا ها، سرآوا به عنوان یک صندوق سرمایه‌ گذاری داخلی به سراغ دیجی‌ کالا آمد و دوباره مذاکرات برای سرمایه‌ گذاری در دیجی‌کالا آغاز شد که در نهایتدر سال 91 باعث سرمایه‌ گذاری سرآوا در دیجی‌ کالا شد . دیجی کالا روند رشد را در پیش گرفته بود و سال به سال به خدمات و امکانات خود اضافه می کرد . یکی از این اتفاقات خوب در سال 92 رخ داد که تاسیس اولین مرکز پردازش کالا هایشان بود . همچنین در سال 93 موفق به ارائه و گسترش محصولات غیر دیجیتال شد .

مانند هر زمان دیگر این موضوع نیز چالش های جدیدی را برای ان ها به ازمغان اورده بود . اما مدیران این برند قوی معتقد بودند که اگر تنها در زمینه ی فروش محصولات دیجیتال فعالیت کنند بعد ها ممکن است با ورود یک رقیب قدرت مند تر در موقعیت های ناخوشایندی قرار گیرند . جالب است که بدانید شروع این فعالیت با ارائه ی محصولات و لوازم خانگی شروع شد . اما اتفاق خوبی که در ان زمان رخ داد سرمایه گذاری سراوا در این شرکت بود که ان ها را در این حرکت و برنامه ی جدید به شدت کمک کرد .

لازم به ذکر است که یکی از دلایلی که باعث شد تا، تبدیل شدن به فروشگاهی جامع در دستور کار دیجی‌ کالا قرار گیرد، تحقق هدف تبدیل شدن به مقصدی برای انجام تمام خرید ها بود . برادران محمدی اصلی‌ ترین دلیل برای گسترش دامنه‌ ی فعالیت دیجی‌ کالا را تبدیل شدن این فروشگاه به مقصدی برای تمام خرید‌ ها و احساس نیاز این موضوع از سوی کاربران عنوان کرده‌ اند . بعد از اضافه شدن محصولات غیر دیجیتال به سبد خرید این فروشگاه با استراتژی‌ صحیح دیگر خود در زمینه ی تبلیغات به سراغ چندین آژانس فعال در حوزه‌ ی تبلیغات رفت .

سرمایه گذاری کمپانی هلندی IIIC

دیجی‌ کالا به طور پیوسته داشت قدم های محکم و موفقی را در راستای گسترش کسب و کارش بر می داشت . تا این که یک اتفاق خوب دیگر در سال ۱۳۹۴ برای این فروشگاه بزرگ رخ داد و ان ها چیزی نبود جز سرمایه‌ گذاری کمپانی هلندی IIIC به مبلغ 100 میلیون دلار . دیجی کالا در قبال این سرمایه 21 درصد از سهام خود را به نام این کمپانی زد . مدیران فرهیخته ی این فروشگاه بزرگ از این سرمایه برای موارد زیر استفاده کرد :

  • بهبود زیر ساخت‌ های لجستیکی
  • توسعه‌ ی پلت‌ فرم نرم‌ افزاری
  • خلق فرصت‌ های شغلی بیشتر در سراسر کشور
  • تأسیس بزرگ ترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه
  • راه‌ اندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولید کنندگان ایرانی یا همان ” Marketplace “

به دنبال این اتفاقات تغییرات جدیدی در حال اجرا شدن بود . این تغییرات به این شکل بودند که دیجی کالا دیگر تنها یک فروشگاه اینترنتی نبود و ساختار خود را به یک هلدینگ تغییر داد .

دیجی کالا

هلدینگ دیجی‌کالا

در سال ۹۵ بود که دیجی‌ کالا به یک هلدینگ تبدیل شد . در ادامه این تغییرات هلدینگ دیجی کالا دو فروشگاه دیگر را نیز زیر چتر خود قرار داد .

دیجی‌ استایل :

به عنوان فروشگاه اینترنتی مخصوص مد و فشن راه‌ اندازی شد .

فیدیبو :

به عنوان یک استارتاپ مستقل کار خود را آغاز کرد . این استارت اپ در زمینه ی فروش محتوای الکترونیکی و صوتی با هدف تسهیل دسترسی به کتاب‌ های مختلف برای اهالی فرهنگ و همچنین ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی فعالیت می کرد .

خلاصه

در ادامه اتفاقات این هلدینگ بزرگ را به صورت خلاصه برای شما شرح می دهیم :

1385 :

شروع به کار دیجی کالا با گروه های کالایی موبایل، دوربین، لپ تاپ تا کامپیوتر های جیبی

1386 :

اغاز ارسال رایگان کالای بالای 100 هزار تومان برای شهر های تهران

1390 :

شروع به کار دیجی کالا تی وی

1391 :

  • راه اندازی سرویس دیجی بن
  • راه اندازی نسخه جدید وب سایت
  • سرمایه گذاری شرکت سرآوا پارس در دیجی کالا
  • شروع طرح ویژه فروش ” پیشنهاد شگفت انگیز “

1392 :

  • اغاز ارائه ی سرویس ” 7 روز تضمین بازگشت کالا ”
  • افتتاح اولین مرکز پردازش کالا

1393 :

  • اضافه شدن گروه های کالایی غیر دیجیتال
  • توسعه ی مراکز توزیع در 23 استان کشور
  • شناخته شدن دیجی کالا به عنوان یک شرکت دانش بنیان
  • افزایش پرسنل به 740 نفر
  • برگزیده در جمع ۱۰ قهرمان کارآفرینی دنیا
  • کنگره‌ی جهانی کارآفرینی ۲۰۱۴ مسکو
  • بنیان گذاری شب یلدا به عنوان روز خرید اینترنتی ایران
  • ارائه ی سرویس ” تضمین بهترین قیمت “
دیجی کالا

1394 :

  • راه‌ اندازی اپلیکیشین موبایل
  • شروع به کار دیجی‌ کالا مگ
  • راه‌ اندازی کمپین حمایت از تولید با کیفیت ایرانی
  • افزایش پرسنل به ۱٫۳۰۰ نفر
  • جذب سرمایه‌ گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری از IIIC

1395 :

  • راه‌ اندازی مرکز فروشندگان دیجی‌ کالا
  • افزایش پرسنل به ۲٫۰۰۰ نفر
  • راه‌ اندازی Open Box
  • راه‌ اندازی دیجی‌ استایل
  • سرمایه‌ گذاری در فیدیبو
  • کسب رتبه‌ ی سومین وب‌ سایت پر بازدید کشور

1396 :

  • افتتاح مرکز پردازش دانش
  • افزایش پرسنل به ۲٫۶۰۰ نفر
  • راه‌ اندازی Content Factory
  • تبدیل دیجی‌ کالا به هلدینگ
دیجی کالا

از زمانی که برای مطالعه ی این مطلب گذاشتید از شما متشکریم . در صورت رضایت از این مطلب خواهشمندیم که این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید . اگر احساس کردید که مطلب کامل نیست و یا شما اطلاعات مفید تری دارید لطفا ان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید .

به شما توصیه می کنیم تا به دیگر مطالب سایت ما که در زمینه های زیر می باشد نیز سر بزنید :

در نهایت امیداوریم که از مطالب ارائه شده در باره ی ” دلایل موفقیت دیجی کالا ” راضی باشید .

به اشتراک بگذارید!
پرستو بخشی

پرستو بخشی

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم بخوانید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده!

دیدگاه خود را درباره این مطلب ارسال کنید!

خبرنامه دهکده وب

در خبرنامه دهکده وب عضو شوید و مطالب مفید را در ایمیل خود دریافت کنید.