051 3894 5808
0915 435 6018
دهکده وب
طراحی سایت » سئو و بهینه سازی سایت » تکنیک های سئو » 200 نکته ی طلایی سئو – بخش3. سئوی بر صفحه 2
200 نکته ی طلایی سئو – بخش3. سئوی بر صفحه 2
تکنیک های سئو, سئو و بهینه سازی سایت 17 اکتبر 2018

200 نکته ی طلایی سئو – بخش3. سئوی بر صفحه 2

پرستو بخشی پرستو بخشی

200 نکته ی طلایی سئو – بخش3. سئوی بر صفحه 2

در این مقاله قصد داریم تا در مورد 200 نکته ی طلایی سئو، بخش سئوی بر صفحه را خدمت شما عرض کنیم . همانطور که میدانید امروزه اهمیت و فواید طراحی سایت بر کسی پوشیده نیست . اما طراحی سایت همه ی ماجرا نیست . در اینجا با موضوع مهم دیگری رو به رو می شوید ان هم دیده شدن شما توسط کاربران انلاین در فضای مجازی است .

برای بهتر و بیشتر دیده شدن شما نیاز است که وب سایت شما بهینه سازی شود . درصد زیادی از افراد به دنبال راه کار هایی برای بهبود سئوی سایت خود هستند . برای بهبود سئو باید بخش های مختلفی را سامان دهی کنید . به علت طولانی بودن مطلب ما این نکات و تکنیک ها را در چند مقاله برای شما جمع اوری کردیم .

برای بهبود سئوی بر صفحه از URL های کوتاه استفاده کنید

بهتر است برای صفحات محتوایتان از URL های کوتاه و همچنین گویا استفاده کنید . شاید از خودتان بپرسید که دلیل این موضوع چیست ؟ مگر تفاوتی ایجاد می شود ؟ در ادامه چند دلیل برای این موضوع مطرح می کنم لطفا با دقت ان ها را مطالعه فرمائید تا بتوانید با بکار گیری درست ان ها سئوی بر صفحه ی خود را ارتقا دهید .

دلیل اول : ظاهر ان است، زمانی که URL شما کوتاه باشد ظاهر بهتری دارد .

دلیل دوم : استفاده از کلمه ی کلیدی در ان مزیت خودش را دارد پس حتما از ان در URL خود استفاده کنید .

دلیل سوم : بهتر است در لینک های anchor text از کلمه ی کلیدی هدفتان استفاده کنید .

سعی کنید در URL ها از چند خط تیره در بین دو سه کلمه استفاده کنید تا از یکدیگر جدا شوند . مانند : seo-tips

URL کوتاه

ذکر اطلاعات به صورت واضح

یکی از مواردی که برای سئوی در صفحه ی شما خوب می باشد این است که به گوگل اطالاعاتی را بدهید تا به شما اعتماد کند . شما می توانید با دادن اطلاعات تماس دقیق و درست گوگل را قانع کنید تا به شما اعتماد کند . حواستان باشد که هرگز اطلاعات اشتباده استفاده نکنید و یا این که هویتتان را مخفی نکنید .

این کار ها باعث می شود که گوگل احساس کند یک قسمت از کار به قول معروف می لنگد و اشکالی وجود دارد . همچنین تصور کنید که شما قرار است کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید و قطعا توقع دارید افراد با شما تماس حاصل فرمایند . پس اطلاعات درست را در اختیار گوگل قرار دهید .

استفاده از مواردی در وب سایت برای کسب اعتماد و اطمینان

شما می توانید بخش هایی در وب سایتتان ایجاد کنید و از طریق آن ها اعتماد کاربران و موتور های جستجو را جلب کنید . بخش هایی مانند ” سیاست های حفظ حریم شخصی ” و یا ” درباره ی ما ” . حتی در بعضی مناطق استفاده از این ها جز ملزومات به حساب می آید .

جزئیات مربوط به whois را در اختیار عموم قرار بدهید

برای این که سئوی بر صفحه ی را بهبود ببخشید و اعتماد همه را جلب کنید باید مطمئن شوید که جزئیات مربوط به whois دامنه ی شما به صورت عمومی در اختیار همه قرار داشته باشد . اگر چیزی به غیر از این باشد گمان میرود که شما در پی مخفی کردن چیزی هستید .

کاهش متن های Boiler plate

زمانی که این نکات را رعایت می کنید هم سئوی بر صفحه ی شما بهبود میابد و هم این که الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم پاندا از شما راضی خواهند بود . خب حتما از خودتان می پرسید که متن های Boiler plate چیست ؟ در واقع منظور از این گونه متن ها این است که به صورت تکراری و بزرگ در چندین صفحه از وب سایت شما وجود دارد .

خب باید یک نکته ی مهم را هم خدمت شما عرض کنم، آن هم این است که اگر محتوای زیاد دیگری در صفحه داشته باشید می توانید از شر این گونه متن ها خلاص شوید و در امان بمانید . خب رسیدیم به یک نکته ی بسیار مهم و خطرناک آن هم این است که استفاده از این متن ها در وب سایت هایی که به جهت فروشگاه اینترنتی استفاده می شوند خطرناک و مشکل ساز می باشد .

هم بنده و هم خوده شما قطعا وب سایت های فروشگاهی که در صفحاتی که مربوط به محصولات است تنها از 50 کلمه خاص در مورد محصول استفاده کرده اند و در عوض 500 کلمه در باره ی شرایط تحویل و غیره در تمامی صفحات تکرار شده است . به نظر شما این چه چیز هایی را به گوگل، در واقع به الگوریتم های گوگل می گوید ؟

خب می گوید که تنها 10 درصد محتوای منحصر به فرد در تمامی صفحات وجود دارد و این موضوع الگوریتم پاندا را عصبی میکند . هم چنین سئوی بر صفحه ی شما در خطر می افتد پس مراقب محتوا های منحصر به فردتان باشید و آن ها را درست و اصولی ایجاد کنید .

برای ارتقای سئوی بر صفحه نشانی خودتان را در ساختار سایت اضافه کنید

اگر هدف‌ شما هم سئوی محلی است پس نشانی خودتان را در ساختار سایت اضافه کنید . قبلا اشاره کردیم که جزئیات تماس شما، باید به راحتی در دسترس باشد . این برای همه سایت‌ ها کاربرد دارد . اما اگر شما یک کسب‌ و کاری هستید که هدف‌ تان جستجوی محلی است ” local search ” اطلاعات تماس اهمیت خیلی بیشتری پیدا می‌ کند .

در واقع، توصیه ی من این است که آدرس فیزیکی و جزئیات تماس را در فوتر تمامی صفحه‌ ها درج کنید . با این کار، هم موقعیتتان را برای گوگل تقویت می‌ کنید و هم نشانه‌ هایی برای جذب اعتماد ایجاد می‌ کنید .

یا با www یا بدون www

یکی از مواردی که تاثیر دارد بر روی سئوی بر صفحه ی شما این موضوع است که یا باید از www استفاده کنید یا که کلا استفاده نکنید . همچنان در برخی از وب سایت ها مشاهده می کنم که برخب از افراد در برخی صفحاتشان از ان استفاده کردند و در برخی صفحات از ان استفاده نکرده اند . شما نمی توانید از هر دوی این گزینه استفاده کنید برای سئوی بر صفحه ی شما اصلا روی خوشی نخواهد داشت .

امروزه گوگل هوشمندانه تر از گذشته عمل  می کند اما این به این معنی نیست که مانند گذشته این موارد را برسی می کند . گوگل هنوز هم این دو مورد را به صورت دو صفحه ی کاملا جدا شناسایی می کند . حتی اگر محتویات ان هم تکراری باشد، برای درک بشتر گفته هایم مثال های زیر را ببینید .

http://www.yoursite.com/url

http://yoursite.com/url

همانطور که متوجه شدید یا از ان استفاده کنید و یا استفاده نکنید تا روی سئوی بر صفحه ی شما تاثیر بد نگذارد . همچنین می توانید گزینه هایی را که از ان ها استفاده نمی کنید را با ریدایرکت 301 به دیگری هدایت کنید . یک راه حل دیگر هم وجود دارد ان هم این است که شما می توانید URL های canonical را تنظیم کنید اما من باز هم به شما توصیه می کنم که برای اطمینان فقط از ریدایرکت 301 استفاده کنید .

تنظیم دامنه‌ ی ترجیحی در  Google Search Console  هم ارزش اش را دارد . شما می‌ توانید این کار را با چند کلیک ساده و بعد از تایید هر دو نسخه انجام بدهید .

در دامنه ی وب سایت از یک اسم مناسب یا نام برند استفاده کنید

عده ای در تلاش اند تا در دامنه ی وب سایتشان کلمات کلیدی هدف را به هر روشی که وجود دارد قرار دهند . به گمان خود با این روش می توانند سئوی بر صفحه ی خود را ارتقا دهند . اما توصیه ی بنده به شما مخاطبان عزیز این است که سعی کنید به جای قرار دادن کلمه ی کلیدی یک نام برند باحال و خفن در دامنه ی سایتتان قرار دهید .

بر خلاف تصور عده ای دیگر قرار دادن کلمه ی کلیدی در دامنه ی وب سایت مزیتی برای سئوی بر صفحه ی ان ندارد .

اثر وجود کلمات کلیدی در دامنه

در زمینه ی سئوی بر صفحه برای راحت شدن خیال خودمان تحقیقاتی انجام دادیم که نتیجه ی ان این بود : ما مقدار کمی از ارتباط را در این زمینه مشاهده کردیم اما بعدا متوجه شدیم که این کلمه‌ های کلیدی برند شده هستند که امار ها را به هم ریختند .

پس نتیجه می گیریم که داشتن یک نام مناسب بهتر از انتخاب نامی است که به زور کلمه ی کلیدی در ان گنجانده باشد .

بهینه سازی سرعت بارگذاری وب سایت

سرعت بارگذاری صفحات یکی از عوامل رتبه‌ بندی و ارتقای سئوی بر صفحه است . زمانی که بحث رتبه بندی وب سایت مطرح می شود و گوگل  بین دو وب سایتی که تمام عوامل و فاکتور های مشابه دارند ( البته منظور ما از مشابه یعنی این که در شرایط و سطح یکسانی باشند )، به ان وب سایتی رتبه ی بیشتری می دهند که سرعت load بیشتری داشته باشد .

زمانی که ما در مطالعاتی در زمینه ی سئوی برصفحه انجام دادیم، قصد داشتیم سرعت بارگذاری صفحه را بررسی کنیم، مشاهده کردیم که ارتباط جزئی بین این عامل و رتبه‌ بندی وجود دارد . اما بالاخره هر چقدر هم جزئی باشد یک رابطه‌ ای وجود دارد .

اثر سرعت بارگذاری صفحه بر رنکینگ

تست کردن سرعت load شدن وب سایت

بعد از این که برای سرعت وب سایتتان اقدامات لازم را انجام دادید حتما ان را تست کنید تا از نتیجه ی کار مطمئن شوید و کار شما بی عیب و نقص باشد . میدانید که تمامی این عوامل بر روی سئوی بر صفحه ی شما تاثیرات زیادی را دارند پس تمام تلاشتان را به کار گیرید تا بهترین نتیجه را کسب کنید . اما نکته ی بعدی در این جاست که چگونه سرعت بارگذاری وب سایت را تست کنیم .

مانند دیگر مراحل برای این قسمت هم ابزار هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از ان ها سرعت load سایتتان را مشاهده کنید . ایزار هایی مانند Pingdom که می توانید به صورت رایگان از ان ها استفاده کنید .

بررسی سرعت بارگذاری سایت با Pingdom

استفاده از گوگل آنالیتیکس

یک ابزار کاربردی دیگر برای این کار یعنی برسی سرعت بارگذاری وب سایت وجود دارد ان هم گوگل آنالیتیکس است . شما می توانید برای استفاده از این بخش به روش زبر عمل کنید :

Behaviour > Site Speed > Overview

بررسی سرعت سایت در گوگل آنالیتیکس

بکار گیری توصیه های Google Page Speed Insights

یکی موضوعاتی که در ارتقای سئوی بر صفه ی شما تاثیر می گذارد این استکه به توصیه های ” Google’s Page Speed Insights ” توجه کنید . وب سایتتان را بنا به توصیه های Google’s Page Speed Insights بنا کنید و در مواردی که نیاز به اصلاح و تغییر است گفته های این ابزار را اعمال کنید .

بررسی سرعت سایت با Pagespeed گوگل

درست است رتبه گرفتن کار دشواری است اما ناممکن نیست پس تمام تلاشتان را بکار گیرید تا به هدفتان برسید . برای دسترسی به این وب سایت می توانید به صفحه ی Varvy.com بروید و در ان جا سرعت وب سایتتان را تست کنید .

کسانی که از WordPress استفاده می‌ کنند، یک Cashing Plugin نصب کنند

اگر بهبود سئوی بر صفحه ی شما بریتان مهم است می توانید با نصب یک ” cashing plugin ” خوب تفاوت زیادی را در وب سایت خودایجاد کنید . بدون این پلاگین، ووردپرس در بازیابی پایگاه داده خیلی سنگین عمل می‌ کند . این امر باعث می‌ شود زمانی که میزان بازدید خوبی دارید، سرعت سایت‌ شما کاهش قابل توجهی داشته باشد، و این دقیقا زمانی است که شما دوست دارید که همه‌ چیز خیلی سریع باشد .

یک cashing plugin، نسخه‌ های ثابتی از HTML صفحات شما را به بازدید کننده‌ ها نشون می‌ دهد، این صفحات خیلی سریع باز می‌ شوند و به این معنی هستند که سرور شما می‌ تواند حجم‌ های بسیار بالاتری از بازدید را پاسخگو باشد .

توصیه‌ ی من این است که از WP Rocket استفاده کنید .

پلاگین WP Rocket

الته این ابزار رایگان نیست اما با توجه به اینکه در این چند سال از چندین نمونه cashing plugin استفاده کرده ایم، با قاطعیت می‌ گوییم که بهترین plugin موجود در این زمینه است .

AMP را تنظیم کنید

AMP مخفف ” Accelerated Mobile Pages ” است که نسخه‌ های کم حجم شده ی صفحات وب هستند که خیلی سریع روی وسایل ارتباطی همراه بارگذاری می‌ شوند . احتمال این زیاد است که گوگل در آینده ای نه چندان دور، رتبه ی صفحات AMP را ارتقا بدهد . چون همین الان هم صفحات سریع در جستجو را نشانه دار می‌ کند . می‌ توانید نماد AMP را در نتایج اخبار زیر ببینید .

نمایش علامت AMP در نتایج جستجوی گوگل در موبایل

اگر سایت شما هم با وردپرس بنا شده است، می‌ توانید برای تنظیم راحت AMP از ابزار plugin که رایگان هم است استفاده کنید .

از ابزار Screaming Frog’s SEO Spider استفاده کنید

ایا کنجکاو هستید که گوگل وب سایتتان را چگونه می بیند ؟ برای اینکه به این مورد دست یابید تنها کافی است تا از ابز ار ” Screaming Frog’s SEO Spider ” استفاده کنید و وب سایتتان را با ان برسی کنید . Screaming Frog’s SEO Spider یک ابزار قدرتمند است که مشابه روش گوگل، سایت شما رو Crawl می‌ کند . در پایان هم گزارش کاملی از انالیز وب سایتتان به شما می دهد .

  • لینک‌ های شکسته و خطا های سرور
  • جزئیات عناوین صفحه و متا ها برای هر یک از URL های سایت
  • هشدار های مربوط به محتوای تکراری
  • صفحاتی که توسط txt بلاک (یا noindex) شدند

ظاهر ابزار Screaming Frog’s SEO Spider

البته این ابزار کارایی های دیگری هم دارد مثلا شما می توانید از طریق این ابزار به تولید ” XML Sitemaps ” بپردازید . نسخه‌ ی رایگان ان، محدود به 500 URL می‌ شود، پس اگر می‌ خواهید یک سایت بزرگ را بررسی کنید، باید ابزار را به نسخه پولی ارتقا بدهید .

برسی وب سایت توسط ابزار Beam Us Up

برای برسی وب سایتتان و اینکه ببینید چه کار های دیگری لازم است تا سئوی بر صفحه ی شما ارتقا یابد می توانید از یک ابزار دیگر هم استفاده کنید . نام این ابزار Beam Us Up است که می توانید از ان به صورت رایگان استفاده کنید . این ابزار را می توان یک جایگزین خوب و رایگان برای ” Screaming Frog  ” دانست که مانند همان گزارش‌ های انالیز را ارائه می دهد .

با این تفاوت که این ابزار هیچ گونه محدودیتی برای تعداد URL ندارد اما یک اشکال کوچک در ان به چشم می خورد ان هم این است که زمانی که با استفاده از این ابزار وب سایت بزرگی را برسی می کنید کمی کند عمل می کند .

استفاده از canonical

یکی از مواردی مهمی که در بهبود سئوی بر صفحه ی شما اثر دارد این است که محتوای کپی و یا تکراری را از بین ببرید . حتما از خودتان می پرسید که چگونه می توانید این کار را انجام دهید ؟ به راحتی می توانید با تنظیم کردن URL های canonical، محتوای کپی‌ شده یا مشابه وب سایتتان را نابود کنید

. به این صورت که باید برای صفحاتی که محتوای مشابهی دارند، لینک canonical اضافه کنید تا URL ترجیحی مشخص شود .

اجازه دهید تا با یک مثال این را برای شما توضیح دهم . مثلا سیستم‌ های فروشگاه‌ های انلاین که این اجازه را میدهند تا با ویژگی‌ های مختلف دسته‌ بندی‌ ها را فیلتر کرد، ممکنه URL های متعددی را با محتوای کاملا مشابهی ایجاد کنند .

از دسترس خارج کردن صفحات از دست گوگل

مطمئنا با خواندن عنوان از خودتان می پرسید که این دیگر چیست ؟ چگونه می توان برخی صفحات را از دسترس گوگل خارج کرد ؟ جواب این سادس شما برای انجام این کار تنها کافی است از تگ های ” noinde  ” / ” follow ” استفاده کنید . حتی شما می توانید جلوی ایندکس شدن صفحه‌ های ضعیف و بی‌ ارزش را توسط گوگل بگیرید . برای این کار هم باید content را در متا تگ robots روی “noinde و یا  follow” تنظیم کنید .

یک مورد از صفحه‌ هایی که باید این کار را برایشان انجام بدهید، شاید ارشیو تگ‌ ها و نویسنده‌ ها در وردپرس باشد، با این‌ حال، در استفاده از این تگ باید خیلی حساسیت به خرج داد .

اجازه ندهید اسپایدر ها به محتوا های شما دسترسی پیدا کنند

برای این کار می توانید از ” robots.txt ” استفاده کنید و اجازه ندهید که اسپایدر ها به محتوایتان برسند . بهتر است برای ارتقای سئوی بر صفحه ی خود Googlebot یا سایر اسپایدر ها را از بخش‌ های حساس سایتتان مانند بخش مدیریت دور نگه دارید . برای این کار هم شما می‌ توانید از طریق robots.txt ان‌ ها را بلاک کنید .

استفاده از ریدارکت 301 دائمی

همیشه می توانید برای صفحاتی که پاک شدند و یا جا به جا شده اند و برای اختصاص دادن URL های جدید به صفحات قدیمی از ریدایرکت 301 استفاده کنید . در گذشته استفاده از این مورد اشکالات را ایجاد می کرد مثلا این که با استفاده از ان مقداری از عصاره ی لینک از بین می رفت . اما با اعمال تغییراتی در این اواخر گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که ریدایرکت 301 ارزش حداکثری لینک را حفظ می کند .

در سایت Ahrefs، ما از یک پلاگین رایگان وردپرس با نام ” Redirection ” برای ریدایرکت‌ های 301 استفاده می‌ کنیم .

افزونه Redirection در وردپرس

یک نکته ای باید حتما به ان دقت کنید این است که گوگل تایید کرده است که ریدایرکت‌ های موقت (302) هم ارزش کامل لینک را حفظ می‌ کنند، اما توصیه ی ما این است که اگر صفحه‌ ای را به‌ طور دائم جا به جا کردید از ریدایرکت 301 استفاده کنید .

از Rich Snippets برای جدب کردن لینک استفاده کنید

کاربرد ” Rich Snippets ” یا همان داده های ساختار یافته این است که می توانید با استفاده از ان ها لینک هایی را در لیست های جستجو جذب کنید . امروزه رقابت برای جستجوی ارگانیک خیلی بیشتر از قبل شده است . بنابراین لازم است تا هر کاری که می‌ توانید انجام بدهید تا لیست‌ شما به صدر بیاد و کلیک‌ های بیشتری را جذب کنید .

ممکن است خودتان بپرسید که اصلا Rich snippets چیست ؟ باید به شما بگوییم که این ها نوعی از تگ‌ های توصیفی HTML هستند که به موتور های جستجو کمک می‌ کنند تا محتوای یک صفحه را بهتر بفهمند . در واقع نکته ی جالب ان این است که برای بعضی از جستجو های خاص می‌ شود این snippet ها را در نتایج جستجو دید .

کدهای ساختار یافته - rich snippets

نا گفته نماند که با استفاده از این روش می‌ توانید CTR را هم افزایش بدهید .

استفاده از پلاگین سئوی YOAST

اگر جز افرادی هستید که از وردپرس استفاده می‌ کنید، پلاگین YOAST را به صورت رایگان می توانید از ان استفاده کنید را به شما پیشنهاد می کنم . این پلاگین به شما کمک می کند که خیلی از عوامل سئوی بر صفحه را به راحتی کنترل کنید .

افزونه yoast برای وردپرس

علاوه بر تنظیم عناوین و توضیحات رایج و غیره، می‌ توانید ایندکس کردن، ایجاد URL های canonical، هماهنگ سازی سایت با Google Search Console و خیلی از کار های دیگه را با کمک این پلاگین انجام بدید .

از زمانی که برای مطالعه ی مطلب گذاشتید از شما مچکریم . در صورت راضی بودن از مطلب لطفا از دیگر مقالات ما دیدن فرمایید و ان ها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید .

به اشتراک بگذارید!
پرستو بخشی

پرستو بخشی

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم بخوانید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده!

دیدگاه خود را درباره این مطلب ارسال کنید!

خبرنامه دهکده وب

در خبرنامه دهکده وب عضو شوید و مطالب مفید را در ایمیل خود دریافت کنید.