051 3894 5808
0915 435 6018
دهکده وب
طراحی سایت » سئو و بهینه سازی سایت » تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری
تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری
سئو و بهینه سازی سایت 14 می 2019

تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری

پرستو بخشی پرستو بخشی

تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری

تقریبا اکثر افراد اطلاعات چندای راجب به طراحی رابط کاربری یا همان UI و طراحی تجربه ی کاربری یا همان UX ندارند . به همین دلیل تعاریف متفاوت و گاها اشتباهی از این دو ارائه می دهند . در این مقاله ما به تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری می پردازیم . در فرایند طراحی سایت، طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه ی کاربری دو فاکتور بسیار مهم هستند که باید ان ها را در وب سایت تقویت کرد تا محصول نهایی به شیوه ی درستی تکمیل و اماده شود .

نکته ی مهم تر در این زمینه این است که این دو فاکور در کنار هم به بهبود سایت کمک می کنند . نه این که صرفا یکی از این دو را تقویت کنید و به دیگری اهمیت ندهید، هر دو این فاکتور ها به یک اندازه اهمیت دارند و باید هر دو ان ها را ارتقا داد . می توان گفت که تقریبا این دو مکمل هم اند اما جالب این جا است که تفاوت هایی را نیز دارند که ما در این مطلب به ان ها می پردازیم .

طراحی تجربه کاربری یک موضوع تحلیلی و تکنیکی است . اما در مقابل ان طراحی رابط کاربری بیشتر نزدیک به چیزی است که ما به عنوان طراحی گرافیک می شناسیم . البته طراحی رابط کاربری وظایف بیشتر و پیچیده تری دارد . در یک مطلب مثال جالبی در این زمینه مطالعه کردم که به شرح زیر بود :

محصول نهایی وب سایت را مانند بدن انسان تصور کنید . کد های سایت همان استخوان های بدن هستند که به ان شکل و ساختار می دهند . طراحی تجربه کاربری سایت همانند اندام های بدن هستند که ورودی های انسان را برای زنده ماندن بهینه سازی می کنند . طراحی رابط کاربری نیز مانند نمای بیرونی بدن انسان است مانند احساسات و عکس العمل ها و … را شامل می شود .

تجربه کاربری و رابط کاربری

طراحی تجربه ی کاربری یا همان UX چیست ؟

امیدوارم به کمک مثال بالا تا حدودی زمینه ی تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری برایتان روشن شده باشد . طراحی تجربه ی کاربری به فرایندی گفته می شود که وظیفه ی جلب رضایت و وفاداری کاربران را بر عهده دارد ان هم به واسطه ی بهبود قابلیت استفاده، سهولت استفاده و لذت های ارائه شده در تعامل بین مشتری و محصول .

به شما کاملا حق می دهیم که با این تعریف خلاصه که هیچ اشاره ای به مفاهیم دیجیتال ندارد هنوز هم طراحی تجربه کاربری را به خوبی درک نکرده باشید . از ان جایی که این فاکتور مهم در طراحی سایت خود یک پروسه است، تعریف کردن ان در چند کلمه کار بسیار دشواری است . البته این را نیز باید در نظر گرفت که یکی از دلایل مبهم بودن تعریف طراحی تجربه کاربری به خاطر نو بودن و تازه بودن ان است .

یک دانشمند که در زمینه ی علوم شناختی فعالیت می کند در باره ی تجربه کاربری چنین نظری دارد :

تجربه کاربری تمام جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات و محصولات شرکت را شامل می شود

بنا به تعاریف و مطالب بالا وظایف یک طراح تجربه کاربری این است که همیشه و به صورت مدام باید در فرایند های تحقیق، ارزیابی، توسعه، محتوا و نمونه سازی برای ارزیابی کیفیت محصول حضور فعالی داشته باشد . طراحی تجربه ی کاربری یک مفهوم غیر دیجیتال و مرتبط با علوم شناختی است، اما به طور عمده در حوزه ی دیجیتال تعریف و به کار گرفته می شود . برای اطلاعات بیشتر از تفاوت های UI و UX می توانید به این لینک مراجعه کنید .

تجربه کاربری و رابط کاربری

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

طراحی رابط کاربری قدیمی تر بوده و بیشتر از ان استفاده شده است . اما تعاریف نادرست و غلط زیادی برای ان شرح داده اند که امروزه درست تعریف کردن ان را، به امری سخت تبدیل کرده است . در حالی که تجربه ی کاربری، مجموعه ای از وظایف متمرکز بر بهینه سازی محصول برای استفاده همراه با لذت کاربران و افزایش کارایی است، طراحی رابط کاربری مکمل آن است و شکل و ظاهر، حس و جذابیت محصول را در بر می گیرد .

نمی توان گفت که یکی از این دو فاکتور اهمیت بیشتری دارد و دیگری اهمیت کمتری . هر دوی ان ها موضوعات مهمی در فرایند طراحی سایت هستند . نقش طراحی رابط کاربری به یک موضوع ختم نمی شود و مانند طراحی تجربه ی کاربری دارای چند بخش است که همه ی ان ها را باید با هم تقویت و ارتقا داد .

در واقع می توان این گونه ان را تعریف کرد که طراحی رابط کاربری وظیفه اش این است که محتوای سایت، طرح سایت و ظاهر سایت را به یک تجربه ی جذاب برای کاربران تبدیل کند . جالب است که بدانید بر خلاف رابط کاربری یا همان UI، تجربه ی کاربری یا همان UX مفهومی کاملا دیجیتال دارد . اما نقش طراحی رابط کاربری برای هر رابط دیجیتال و کاربران آن در زمینه احساس ناشی از برند و اعتماد به برند نقشی بسیار مهم و ضروری می باشد .

لازم به ذکر است که ارتقای حس ناشی از برند و اعتماد به برند، به طور خاص وظیفه ی طراح رابط کاربری نیست، اما طراحی رابط کاربری محصولات برند بر این دو موضوع تاثیر گذار است .

https://theblog.adobe.com/whats-the-difference-between-ui-and-ux-what-to-tell-your-client-if-they-ask-you-this/

وظایف طراح رابط کاربری

وظایف یک طراح رابط کاربری پیاده سازی کردن طراحی به کمک یک توسعه دهنده است . امروزه این تعریف وظایف بهتر شده است اما در گذشته یک طراح رابط کاربری با یک توسعه دهنده هیچ تفاوتی نداشت . اما همن طور که کمی قبل گفته شد تعریف وظایف امروزه به حد زیادی دچار تغییر شده است .

به این شکل که امروزه طراح وب، که در واقع همان طراح رابط کاربری است که توانایی کد نویسی دارد، به عنوان طراح رابط کاربری شناخته می شود .

اما باید بدانید که یک طراحی تجربه ی کاربری نیازی به کد نویسی ندارد . طراحی رابط کاربری امری است که بر پایه ساخت رابط کاربری هایی جذاب با گذر زمان تکیه دارد و با گذشت زمان دچار تکامل و تغییر می شود .

بخش های طراحی رابط کاربری عبارت اند از :

  • Sense : شامل کنش و واکنش محصول در رابطه با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت است
  • Skin : شامل نمایش بصری و گرافیکی محصول است
  • Makeup : شامل دستورالعمل ها و نکات و راهنماهایی است که کمک می کند کاربر تجربه بهتری داشته باشد
تجربه کاربری و رابط کاربری

UI و UX دو فاکتور مکمل

به تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری در توضیحات بالا پی برده اید . جالب است بدانید که با وجود داشتن تفاوت هایی در طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری اما این دو فاکتو مهم مکمل یک دیگر هستند . حضور هر دوی ان ها در فرایند طراحی سایت لازم و ضروری است زیرا یک تجربه بی نظیر را برای کاربران می سازد .

باز هم تاکید می کنم که نمی توان گفت که یکی از این دو مهم تر ان یکی است . یک طراح کارشناس در باره ی تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری این چنین می گوید :

چیزی که عالی به نظر می رسد اما کار کردن با آن دشوار است نمایانگر UI خوب و UX ضعیف است، و برخلاف آن چیزی که کارکردن با آن ساده است و ظاهری بد دارد، نمایانگر UX خوب و UI ضعیف است.

خلاصه …

حواست باشد که طراحی تجربه کاربری هر چه قدر هم که خوب و عالی باشد اما بدون رابط کاربری باشد پاسخ گوی نیاز و خواسته ی شما نیست و نتیجه نهایی متفاوت می شود . در واقع می توان این گونه گفت که تاثیر حضور تجربه کاربری بدون رابط کاربری در سایت مانند یک قالب مجسمه تو خالی است .

یک حس ایده آل ناشی از محصول با یک طراحی تجربه کاربری خوب شروع می شود، که در ادامه اش طراحی رابط کاربری خوب قرار می گیرد . هر دوی آن ها برای دستیابی به یک محصول موفق ضروری اند .

شخصی به نام راهول ورشنی که یکی از موسسین شرکت foster.fm است در این باره این چنین می گوید :

طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری از گیج کننده ترین بحث ها در کار ما است و بسیاری این دو مفهوم را اشتباه به کار می برند. یک رابط کاربری بدون تجربه کاربری مانند یک نقاش است که بدون هیچ ایده و تفکری قلمش را روی بوم می کشد.

از زمانی که برای مطالعه ی این مطلب گذاشتید از شما متشکریم . در صورت رضایت از این مطلب خواهشمندیم که این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید . اگر احساس کردید که مطلب کامل نیست و یا شما اطلاعات مفید تری دارید لطفا ان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید .

به شما توصیه می کنیم تا به دیگر مطالب سایت ما که در زمینه های زیر می باشد نیز سر بزنید :

در نهایت امیداوریم که از مطالب ارائه شده در باره ی ” تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری ” راضی باشید .

به اشتراک بگذارید!
پرستو بخشی

پرستو بخشی

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم بخوانید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده!

دیدگاه خود را درباره این مطلب ارسال کنید!

خبرنامه دهکده وب

در خبرنامه دهکده وب عضو شوید و مطالب مفید را در ایمیل خود دریافت کنید.