051 3894 5808
0915 435 6018
دهکده وب
طراحی سایت » سئو و بهینه سازی سایت » بازاریابی دیجیتال » آشنایی با معیار های شبکه های اجتماعی
آشنایی با معیار های شبکه های اجتماعی
بازاریابی دیجیتال, شبکه های اجتماعی 7 سپتامبر 2019

آشنایی با معیار های شبکه های اجتماعی

پرستو بخشی پرستو بخشی

آشنایی با معیار های شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند . شاید باورتان نشود اما انسان ها از قرن‌ ها پیش که گرد آتش می‌ نشستند و برای یکدیگر داستان می‌ گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند . اما چیزی که باعث شده است امروزه شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه و استفاده قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزار های دیجیتال و کمک آن ها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است . اما حضور در این شبکه های به چه صورت است ؟ آیا شما از معیار های شبکه های اجتماعی آگاهی دارید ؟

پاسخ این سوال را در ادامه با یک دیگر برسی می کنیم و تنها از شما خوهشمندیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید .

در بخش های قبلی راجب به حضور در شبکه های اجتماعی و مزایای آن برایتان توضیحاتی را را ارائه کردیم . اما در این مطلب می خواهیم معیار های شبکه های اجتماعی را برایتان بازگو کنیم تا با برسی آن ها بهترین تصمیم را در این رابطه بگیرید . معیار های شبکه های اجتماعی شامل 3 گزینه ی مهم است .

معیار های شبکه های اجتماعی عبارت اند از :

  • برسی اندازه و تعداد مخاطبان شبکه‌ های اجتماعی
  • فهمیدن اهداف شبکه‌های اجتماعی
  • شناخت نوع محتوا
مخاطبان شبکه‌ های اجتماعی

برسی اندازه و تعداد مخاطبان شبکه‌ های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چه آن دسته که معروف و محبوب هستند و چه آن دسته که نوپا و جوان هستند دارای کاربران و فعالان زیادی هستند . به طوری که در برخی از این شبکه ها میلیون ها نفر کاربر در حال فعالیت، گشت و گذار، در حال جست و جوی پاسخ نیاز خود و کسب درامد هستند . برخی از این شبکه های قوی که چندین سال است که فعالیت می کنند و شناخته شده هستند عبارت اند از :

  • فیس بوک
  • توئیتر
  • لینک دین Google+
  • گوگل پلاس
  • اینستاگرام
  • یوتیوب
  • تلگرام
  • و …

این گونه تصور کنید که کاربرانی که در این شبکه ها مشغول فعالیت هستند می توانند جامعه جدید و بزرگی از مشتریان را برای شما به ازمغان بیاورند . تنها فاصله شما از چنین موهبتی یک ثبت نام است . دسته‌ ای از شبکه‌ های اجتماعی وجود دارند که مخاطبان و موضوعات خاصی دارند و آن‌ ها به دنبال جزئیات و محتوای مفصل‌ تری هستند .

اهداف شبکه های اجتماعی

فهمیدن اهداف شبکه‌ های اجتماعی

قطعا هر برنامه و نرم افزاری را بر مبنای هدف خاصی طراحی و منتشر می کنند . شما یکی از کار هایی که قبل از پیوستن به این شبکه های اجتماعی باید انجام دهید این است که اهداف آن ها را مورد برسی قرار دهید تا ببینید آیاد با اهداف خود شما هم راستا هستند یا خیر . باید بدانید که به طور کلی هر برنامه ای شامل 3 هدف اصلی است که به شرح زیر هستند :

  1. در بر گیرنده ی اهداف شخصی کاربران
  2. پشتیبانی از اشتراک گذاری محتوا های کاربران
  3. در بر گیرنده اهداف تجاری کاربران

برخی از شبکه های اجتماعی بین اهداف شخصی و تجاری، تمایز قائل می‌ شوند . شما باید این موضوع را نیز برسی کنید . این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است برای مثال تصور کنید، شما وارد شبکه اجتماعی شده اید که هدف کلی آن ایجاد محیط و امکاناتی است که کاربران بتوانند در آن جا با یک دیگر ارتباط بر قرار کنند و روزمرگی های خود را با دوستان و آشنایان خود در میان بگذارند . قطعا در چنین فضایی شما نمی توانید برای کسب و کار خود کاری انجام دهید و دیده شوید . زیرا افرادی که در چنین شبکه هایی فعالیت دارند با هدف دیگری به آن جا می روند .

پس شما باید شبکه اجتماعی را انتخاب کنید که هدف کاربران آن این باشد که همیشه محصولات و خدمات را مورد بحث قرار دهند . تنها کاری که باید انجام دهید این است که این شبکه ها را شناسایی کنید . بعد از ان باید فعالیت خود را به طور مداوم و پیوسته و با رعایت اصل صداقت و با یک استراتژی درست انجام دهید . برای مثال به‌ روز رسانی‌ های شما باید کوتاه، جالب و مفید باشند و هدف آن‌ ها بیش از فروش، اشتراک‌ گذاری آن با دیگران توسط مخاطبین باشد .

مثال :

یکی از این شبکه هایی که می توانید برای ارتقا و گسترش کسب و کارتان استفاده کنید و خوش بدرخشید، تلگرام است . این شبکه اجتماعی در ایران جا افتاده است و افراد بسیاری توانسته اند با کمک این شبکه کاربردی درآمد خود را افزایش دهند . مطالب کوتاه ولی جالب، در این شبکه بین عده زیادی از ایرانیان دست‌ به‌ دست می‌ شود و اگر برند شما محتوایی با این ویژگی‌ ها تولید کرده باشد، شانس دیده شدن در یک شبکه اجتماعی شخصی را به خود اختصاص داده است .

شبکه‌ های اشتراک‌ گذاری محتوا اطلاعاتی نظیر حقایق، ارقام، نمودار ها، بررسی‌ ها و موارد مشابه آن را به مشتریان بالقوه خود ارائه می‌ دهند . به‌ عنوان‌ مثال، Pinterest، جایی که متخصصان هنری و گرافیکی زمان زیادی را صرف مشاهده کار های افراد دیگر در این حوزه می‌ کنند و شبکه اجتماعی محبوبی برای اشتراک محتوا های بصری است .

شبکه های اجتماعی که حرفه ای تر هستند و دنیای تجارت نیز عملکردی خوبی را از خود نشان داده اند بیشتر از بقیه برای انتخاب می شوند . نمونه ی مناسبی که در این زمینه بسیار عملکرد عالی داشته است حتی در ایران، شبکه اجتماعی لینکدین است . این شبکه در چند سال گذشته در بین ایرانیان نیز جا افتاده است و تعداد زیادی از کسب‌ و کار های ایرانی از این شبکه هم برای استخدام نیرو و هم برای ارتباطات حرفه‌ ای و انتشار مطالب مربوط به حوزه کسب‌ و کار خود استفاده می‌ کنند .

شبکه‌ های اجتماعی

شناخت نوع محتوا

یکی دیگر از معیار های شبکه های اجتماعی شناخت نوع محتوا در آن ها است . هر شبکه اجتماعی ویژگی ها و امکانات منحصر به فردی دارد . از جمله این ویژگی ها می توان محتوای موجود در آن ها اشاره کرد .

محتوا هایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارند در برگیرنده ی موارد متفاوت و زیادی هستند که به شرح زیر اند :

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدئویی
  • محتوای GIF
  • و یا ترکیبی از همه این‌ ها

مثال :

شبکه اجتماعی توییتر را در نظر بگیرید . این شبکه با وجود این که امکان قرار دادن متن، عکس یا GIF را به کاربرانش می دهد، اما ویژگی اصلی آن متن است . حتی جالبت است که بدانید برای همان متن نیز محدودیت هایی وجود دارد به عنوان مثال محدودیت ۱۴۰ کاراکتر را دارد . پس اگر امی خواهید از توئیتر برای کسب و کار خود استفاده کنید باید بتوانید مطالب مورد نظرتان را در قالب متن در تعداد محدودی کاراکتر ارائه دهید .

اگر می خواهید از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای کسب و کارتان استفاده کنید باید این موضوع را نیز بدانید که در اینستاگرام می توانید محتوا ها را با روش های مختلف منتظر کنید . اما کاربری اصلی آن، تصویر است . پس شما باید از طریق عکس‌ های جذابی که در صفحه اینستاگرام خود قرار می‌ دهید، کاربران را جذب کنید و پیام خود را به آن ها منتقل کنید .

اما من باز هم به شخصه نرم افزار تلگرام را انتخاب می کنم زیرا این اپلیکیشن در همه ی قالب‌ ها کاربری دارد . یعنی این که شما می توانید محتوای خود و کسب و کارتان را به هر روشی که دوست دارید منتشر کنید و از این بابت محدودیتی ندارید . تلگرام یک محیط بسیار خوبی برای حضور آنلاین کسب‌ و کار های ایرانی است حتی با وجود فیلترینگ ها .

شبکه‌ های اجتماعی

مطالب پیشنهادی ما به شما :

  • برای مطالعه مطلب ” راه اندازی وب سایت اولین گزینه برای حضور در فضای آنلاین ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” آشنایی با ویژگی های یک وب سایت مناسب  ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” ابزار های ساخت وب سایت ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” شناخت روش های دیجیتال مارکتینگ ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” مزایای حضور در دنیای دیجیتال چیست ؟ ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” ضرورت و اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” فهرست‌ های کسب‌ و کار محلی دومین راه برای حضور آنلاین ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” استفاده از شبکه های اجتماعی سومین راه برای حضور آنلاین ” باید اینجا کلیک کنید .
  • برای مطالعه مطلب ” مزایای حضور در شبکه های اجتماعی ” باید اینجا کلیک کنید .

سخن پایانی …

در صورت رضایت از این مطلب خواهشمندیم که این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید . اگر احساس کردید که مطلب کامل نیست و یا شما اطلاعات مفید تری دارید لطفا ان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید . اگر به دنبال قالب زیبا و جذاب برای طراحی وب سایتان می گردید به لینک زیر مراجعه کنید و جذاب ترین و باکیفیت ترین قالب های وردپرسی را دانلود کنید .

به شما توصیه می کنیم تا به دیگر مطالب سایت ما که در زمینه های زیر می باشد نیز سر بزنید :

در نهایت امیداوریم که از مطالب ارائه شده در باره ” آشنایی با معیار های شبکه های اجتماعی ” راضی باشید .

به اشتراک بگذارید!
پرستو بخشی

پرستو بخشی

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم بخوانید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده!

دیدگاه خود را درباره این مطلب ارسال کنید!

خبرنامه دهکده وب

در خبرنامه دهکده وب عضو شوید و مطالب مفید را در ایمیل خود دریافت کنید.