051 3894 5808
0915 435 6018
دهکده وب
طراحی سایت » تکنیک های موفقیت » راز موفقیت دیجی کالا چیست ؟
راز موفقیت دیجی کالا چیست ؟
تکنیک های موفقیت, معرفی کسب و کارهای موفق 2 جولای 2020

راز موفقیت دیجی کالا چیست ؟

افسانه آشفته افسانه آشفته

راز موفقیت دیجی کالا چیست ؟

ابتدا بهتر است داستان شکل‌گیری دیجی کالا را بیان کنیم ؛ که به سال 1383 بر می‌گردد و دو برادر به نام‌های سعید و حمید محمدی موسس آن هستند. این دو برادر بخاط علاقه زیادی که به عکاسی داشتن برای تهیه یک دوربین عکاسی دست به کار شدند اما آنها بخاطر اینکه اطلاعات چندانی از عکاسی نداشتند ، به همین دلیل در منابع و سایت‌ های فارسی به جستجو پرداختند. اما آنها در سایتهای فارسی نتوانستند دوربین خوبی را بخرند یا بهتر است بگوییم پیدا کنند به همین دلیل مسیر را عوض کرده و به سمت سایتهای خارجی رفتند و بالاخره بعد از کاوش های بسیار توانستند دوربین مورد نظر خود را پیداکنند آنها بعد از انتخاب دوربین برای اینکه قراربود به خیابان بروند و آن را بخرند ایده ای نو به ذهنشان خطور کرد که چرا این کار را اینترنتی انجام ندهند ؟و این شد که به فکر ایجاد فروشگاه اینترنتی به نام دیجی کالا افتادند ! خب حالا که از داستان ایجاد دیجی کالا باخبر شده اید برویم به سراغ دلایل موفقیت دیجی کالا !

دیجی کالا برای موفقیت چه کاری انجام داد ؟

دلایل بسیار میتواند داشته باشد که دیجی کالا را موفق کرده است ،احتمالا شنیده باشید که دیجی کالا فروشگاه اینترنتی موفق کشور است و اولین فروشگاه در این زمینه است !اما چه عواملی این موفقیت را برای آن به ارمغان آورده است ؟

عوامل ظاهری

  • بخش نظرات
  • نمودار قیمت محصولات
  • مقایسه کردن محصولات
  • پشتیبانی فعال
  • گارانتی تعویض
  • تخفیف های ویژه
  • مطلب جامع و کامل در مورد محصول
  • قالب با رنگ های روشن
  • موجود بودن بیشتر محصولات اصلی
  • تمرکز روی یک شاخه یعنی کالاهای دیجیتال
  • جست و جوی قوی شامل مشخص کردن برند و حداقلی و حداکثری قیمت و مشخصات وسیله مورد نظر

عوامل باطنی

  • هدف اصلی ایجاد دیجی کالا برای کسب درآمد راه اندازی نشد
  • صبرو پشتکار بسیار این دو بردار
  • تمرکز روی ایجاد محتوا نه تبلیغات
  • ارسال محصولات با کیفیت بالا
  • شما میتوانید عوامل ظاهری را با کمی پول خرج کردن به دست آورید اما عوامل باطنی این گونه نخواهند بود

دیجی کالا چه راهی را برای موفقیت پیمود ؟

حمید محمدی در مصاحبه ای که در سال 92 با وی انجام دادند گفته است که بیش از 85% از خرده فروشی‌های بازار آنلاین ایران از طریق دیجی‌کالا انجام می‌شود. بهتر است این را نیز بدانید که کافه بازار و آپارات در این نمودار جایگاه دوم و سوم را کسب کرده‌اند.) البته این برادران محمدی میگویند که ارزش شرکت دیجی کالا بیش تر از قیمتی است که دیگران تصور میکنند. اما مساله ما در این مقاله، ارزش دیجی‌کالا نیست، بلکه می‌خواهیم ببینیم چگونه توانسته است به عنوان یک کسب و کار اینترنتی تا این حد موفق عمل کند.

اگر شما هم میخواهید اتفاقاتی را که در این ده سال دیجی‌کالا پشت سر گذاشته و با چه رویکردی توانسته اند از یک گروه هفت نفری تبدیل به بزرگترین سایت خرید و فروش اینترنتی ایران با بیش از 1000 پرسنل شود، با ما همراه باشید تا نگاهی به استراتژی‌ بازاریابی دیجیتال آنها بیندازیم و نظرِ خود این دو برادر را در رابطه با آن بشنویم.

دیجی کالا چه استراتژی هایی را برای در اوج ماندن دارد ؟

  • ایجاد بخش وبلاگ و تقویت بخش مقالات، اینفوگرافی و پادکست ها
  • ایجاد بخش ویدیو محصولات نقد و بررسی به دلیل بالا رفتن سرعت اینترنت
  • شروع تبلیغات هدفمند در تلویزیون ، بیل بردها و تبلیغات در گوگل
دیجی

اما چگونه دیجی کالا تجارتی پرآوازه را رهبری میکند

اگر بخواهیم یکی از مهم ترین اهداف دیجی کالا را نام ببریم این است که دیجی کالا از همان ابتدای کار میخواست که به برندی با آوازه و برندی که قابل اعتماد است تبدیل شود تا به این روش بتواند در ذهن مشتریان خود به عنوان اصلی ترین مقصد خرید تبدیل شود و این یکی از مهمترین دلالیل موفقیت دیجی کالا بوده است.دیجی کالا برای تبدیل شدن به این برند، چهار گام را برای خود طراحی نمود که در ادامه این چهار گام را شرح میدهیم :

گام اول

توانمندسازی مشتری: منظور از توانمند سازی مشتری “اینکه اطلاعات تخصصی صحیح و بی طرفانه را به مشریان ارائه کند و مشتریان را آگاه کند از مزایا و معایب کالاها و همچنین صداقت در ارائه روند تغییرات قیمت و در نهایت مجهز کردن مشتری به دانش خرید را توانمندسازی مشتری می نامند‌”.

دیجی کالا بااین کار توانسته بود تجربیات سنتی مشتریان حذف کند و با آنها تجربه جدیدی از خرید را ارائه دهد فقط با یک ایده که منجر به این تجارت گسترده شد مشتریانی که در خریدهای سنتی به این نتیجه رسیده بودند که صاحبان کسب و کار با داشتن اطلاعات ناقص از یک کالا، تنها به فکر فروش آن و سود خود هستند.توامندسازی مشتری یک اصل مهم و اولین دلیل از دلایل موفقیت دیجی کالا است. که آن را همیشه رعایت میکند و خود نیز این امر را بسیلر مهم تلقی میکند

گام دوم

تجربه عالی خرید: بیشتر فروشندگان این اصل را باور دارند که مهم ترین بخش در فرایند خرید این است که مشتری از خریدش راضی باشد و این زمانی اتفاق می افتد کعه خود خریدار کالا را در کمال آرامش انتخاب نماید در صورت انتخاب شدن اجناسشان توسط مشتری، آنها توانسته اند به هدف خود رسیده و کالا خود را به فروش برسانند.

اما این تفکری کاملا اشتباه است

تجربه عالی خرید و خلق تجربه عالی برای مشتری گام دومی بود که دیجی کالا برای تبدیل شدن به یک برند برداشت.دیجی کالا و تمام عوامل و پرسنل آن فهمیده بودند که عوامل زیادی در بهتر کردن تجربه خرید مشتری تاثیر دارد. از جمله: تنوع محصولی بالا، فرآیند ساده و بدون دردسر پرداخت، فرآیند ساده پیگیری خرید، اطلاع از وضعیت کالای خریداری شده، سرعت عمل و وقت شناسی در تحویل کالا و بسته بندی مناسب.

علاوه بر این ها، در دیجی کالا تمام بخش ها این موضوع را بررسی میکنند :مشتری چه قدم هایی را برای خرید یک محصول بر میدارد ؟ تا با بهبود بخشیدن آنها خرید بعدی اش لذت بخش تر باشد.تجربه عالی خرید دومین دلیل از دلایل موفقیت دیجی کالا است.

دیجی

گام سوم

فناوری محور بودن: توجه به فناوری و به روز بودن یکی از عواملی است که باعث پیشرفت روز به روز دیجی کالا شد ،روزانه داده های فراوانی از فعالیت میلیون ها مشتری در پایگاه های داده دیجی کالا ثبت می شود که با کاوش آن ها اطلاعات خوبی از رفتار هر مشتری به دست می آید.دیجی کالا با استفاده از داده ها علاقه ها و سلیقه های مشتریان خود را تحلیل کرده و متوجه میشود که هر مشتری به دنبال چه چیز هایی است به بیانی دیگر رد پای هر مشتری را می سنجد.

گام چهارم

روش خرید به صرفه:روش دیگریست که دیجی کالا برای موفقیت خود بکار برده است به این طریق که احساس به صرفه بودن خرید اینترنتی به مشتری را به مشتری ارائه کرده است و این اطمینان رابه مشتری داده است که با خریداز دیجی کالا میتواند خرید به صرفه تری را تجربه کند و قیمت ها متفاوت با خرید سنتی یا از سایت های رقیب است طبیعی‌ست که از دید مشتری یکی از معیارهای بسیار مهم هزینه است و هر کدام از فروشگاه های اینترنتی یا رقیبان دیجی کالا که ارزان تر بفروشد ومشتری مقرون به صرفه بودن آنها را احساس کند ، از آن سایت خرید میکند

درک دیجی کالا از چهار گام

دیجی کالا نیز با درک این موضوع مهم، سعی می کند که با بالا بردن بهره وری مجموعه، در نهایت قیمت تمام شده برای خدماتی که به مشتری ارائه می دهد را پایین بیاورد تا در نهایت مشتری ها احساس کنند که خرید از دیجی کالا، برای آن ها به صرفه تر از روش های خرید دیگر است.این چهار گام که برای شما شرح دادم، جزو اصلی ترین اصولی است که دیجی کالا از ابتدا مدنظر قرار داده و با کمک این چهار گام و استمرار در آن ها و بهبودبخشی، به برندی مطرح تبدیل شود.
شما عزیزان نیز با توجه به سبک کسب و کار خود، این چهار مرحله را برای خود طراحی کرده و آنها را در کسب و کار خود برای پیشرفت و رضایت بیشتر مشتری به کار بگیرید.

به اشتراک بگذارید!
افسانه آشفته

افسانه آشفته

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را هم بخوانید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده!

دیدگاه خود را درباره این مطلب ارسال کنید!

*

code

خبرنامه دهکده وب

در خبرنامه دهکده وب عضو شوید و مطالب مفید را در ایمیل خود دریافت کنید.